lördag 18 september 2010

Taunusen

Ford Taunus 17M -64
Så här såg den ut, min Taunus som jag bytte till mig av en kompis. Den hade stått avställd sedan -87, jag tvättade brytarkontakterna sen startade den! Jag bytte bromsslangar, renoverade huvudbromscylindern, smorde upp oken fram, bakbromsarna samt handbromsvajrarna, åkte till besiktningen och fick blankt papper 31 år efter den senast blev besiktad!
Resan till besiktningen kommer jag aldrig att glömma, en mil hemifrån fick all gammal skit i tanken för sig att börja lossna och sätta igen bränslefiltret, det blev många stopp för att blåsa ur filtret på de 3,5 mil jag har till Bilprovningen...
När jag insåg att jag aldrig skulle hinna i tid så ringde jag och förklarade läget, då sa dom att det var ok ändå, du kommer när du kommer, och det gjorde jag...resan som normalt tar ca.25 minuter lyckades ta 1 timme och 45 minuter!!! Jag var knallröd runt munnen, det sved som bara f*n av bensinen efter allt sugande i soppaslangen och blåsande i filtret, tänkte utnyttja dryckesautomaten i besiktningshallen, fick bli choklad eftersom jag inte dricker kaffe, för att skölja bort den värsta bensinsmaken med den påföljd att jag skållade mig inuti munnen för att chokladen var så het! Kände det inte förrän efter en stund heller, var väl bedövad av bensinen...
Hemresan gick i samma tecken, 5 km hemifrån gav jag upp och ringde till farsan som kom med bogserlina och drog hem mig den sista biten. Sen blev det urplockning av tank och noggrann sköljning med E85!
Normalt sett så klarar man av en besiktning på en dryg timme hem-dit-hem, detta äventyr tog nästan 5 timmar!
Jag rapade förresten bensin i en vecka efteråt...

Tips! Läs mer om Taunus här: GRANDPRIX 63

1 kommentar:

  1. Ägde en sån Taunus ett tag. En Perkins diesel hade den! Såg en Chrysler Windsor -55 med saluskylt i sidorutan. Följde efter. Det blev ett kastbyte utan mellanskillnad åt något håll. Minns att Chryslern hade ett superbt värmesystem.
    En kall vinter var i antågande. Så var det med det.

    SvaraRadera