måndag 27 juni 2011

Mackspaning 45:an Östersund - Dorotea, del 3

Ja, då var det dags för lite bilder från Hoting då.
Kommer man söderifrån som jag gjorde så är det Statoil man ser först, med adress Västra Hoting 400.
Eftersom Esso låg inne i samhället så borde detta ha varit BP stationen som finns med i kartan från 1977 eller? Däremot finns den inte med i 80-tals kartan från BP, ej heller i telefonkatalogen från 1978/79, kan det ha varit något annat bensinmärke i mellantiden eller låg BP på en helt annan plats?
Kanske byggde Esso nytt på 1980-talet där nu Statoil huserar?
En sökning på nätet gav mig den informationen att 1970 verkar det som BP låg inne i själva samhället bland de andra stationerna, Perssons Verkstad låg i anknytning till bensinstationen.
Statoil i Hoting

Efter någon km så kommer man in i själva samhället med den gamla Texaco stationen, numera Preem först på vänster sida. Adressen är Storgatan 42.
Texaco hade 1970 även Hotings Taxi samt bärgningstjänst.
Texaco/Preem i Hoting

Sen ser man genast en nedlagd bensinstation på höger sida, adress Storgatan 35, nämligen gamla fina Fina!
Erik Braun hette innehavaren 1978/79.
OK i Hoting finns med i kartan från 1996, så det borde vara denna station.
1970 var det Shell som låg här.
Shell/Fina/OK i Hoting

Längre fram på höger sida med adress Storgatan 25 låg Esso stationen.
Esso i Hoting


Och nu kommer vi till det spännande!
På min promenad mellan Fina &  Esso så kastade jag ett öga på vägens vänstra sida för att se om jag kunde hitta några spår efter Gulf stationen som låg på adress Storgatan 40, alltså granne med Texaco.
En asfalterad parkering med ett skogsparti bakom och en bit bort en byggnad där en bilfirma håller till, kan ses på bild nr.2 med Preem stationen.
Men vänta nu...varför sitter det en skylt med "brandfara" bland träd & sly?
Och anar man inte en byggnad inne bland växtligheten?
Brandfara i skogen?

Jag gick fram till skylten och konstaterade att den satt fast på en stängseldörr, det gick ett stängsel där inne bland träden!
Dörren var öppen så pass att jag kunde ta mig genom och upptäcka att det faktiskt stod en gammal byggnad där inne!
Spännande byggnad

Jag gick runt på översidan och kom ner på den sida som är vänd mot Preem, där stod en dörr öppen.
Spännande byggnad
Givetvis kunde jag inte motstå frestelsen att kika in...
Där inne låg allsköns bråte, gamla hjul, flaskor m.m.
Gammal bråte
Det intressantaste var ändå att det längs hela ena väggen var ställ med gamla 200 liters oljefat, med Gulf märkning!
Gulf Merit 53T
Jag gick vidare runt på nersidan, alltså sidan ut mot vägen och där hittade jag husnumret, nummer 40!
Storgatan 40!
Jag hade alltså hittat den gamla Gulf stationen!
Diverse kladdig växtlighet på kläderna var det värt!

2 kommentarer:

  1. Bra spaning! Men nog såg du väl resterna av BP-macken. Den låg lite längre in i samhället, strax ovanför infarten till Folkets Hus och själva "mack kroppen" finns kvar bredvid en Lackfirma. Hade du tid att avnjuta Hotell Raivis underbara lunchbuffe´? Ett anrikt hotell som jag nämnt i min blogg. Väntar med andakt hur du hittar i Dorotea. (min uppväxtsort)

    SvaraRadera
  2. Jag missade BP!
    Jag var väl så exalterad över att ha hittat Gulf så jag inte såg "mack kroppen"...
    Jag får skylla på att jag inte hade några uppgifter om var den låg så jag visste inte var jag skulle leta.
    Däremot hittade jag uppgifter på nätet igår med ritad karta på var den låg!
    Nej, ingen lunchbuffé på hotellet, pizza i Strömsund istället!
    Uppväxt i Dorotea? Då törs jag ju inte skriva om det nu...

    SvaraRadera