onsdag 15 augusti 2012

Resan till CCW 2012, del 7 - Mora

Det blev en del snurrande runt i Mora innan jag kände mig nöjd.
Det underlättade ju inte med all trafik heller,  jäklar vilken trafik det är genom den tätorten!

BP har jag uppgift på att det funnits här ända bak till 1956, det senaste årtalet jag vet att BP fanns här är 1989, tyvärr ingen gatuadress.

Caltex, även där uppgifter från 1956, kanske redan då på Köpmannagatan 1 där Texaco huserade 1990, Preem håller till på en helt annan adress, nämligen Skålmyrsvägen 35.

Gulf fanns här i alla fall under 70- & 80-talet, blev väl senare Q8 och kanske låg den macken på Yvradsvägen 2, där jag inte hittar några uppgifter om att det varit OK tidigare.

Jet låg på Skålmyrsvägen 33 -89, nu heter den macken St1 istället.

Nynäs fanns här 1963 & även 1980, på Vasagatan 3.

OK har funnits ganska länge i Mora, mina tidigaste uppgifter är från 1974 men det fanns inte här 1965.
Adresserna som gällde 1996 var Vasavägen 1 & Önavägen, vilket gäller än idag för OKQ8 med den skillnaden att Yvradsvägen 2 har tillkommit.

Shell låg 1979 på Vasagatan 16 och 1989 hade även adressen Vasagatan 3, tidigare Nynäs, tillkommit, ingen av dessa byggnader finns kvar.
1995 hade adressen Stationsvägen 2 tillkommit och där ligger Shell kvar än idag.
Jag har även en uppgift om att den funnits en Shell/Bilisten på Tingsnäsvägen men jag saknar vilket nummer.

Statoil fanns samtidigt som BP 1989 och har idag 2 stationer, på Brudtallsvägen 2 & Kristinebergsgatan 1.
Kanske någon av dem har varit BP tidigare?

Tanka håller till på Engelbrektsvägen 3, där har jag tankat ett flertal gånger genom åren.

Slutligen några adresser där det har funnits mackar som jag ej vet märken på.

Fridhemsgatan 1
Kyrkogatan 33
Solgärdsvägen 4
Älvgatan 58
Öna, saknar gatuadress

Statoil på Kristinebergsgatan 1

Shell på Stationsgatan 2

Okänd f.d. mack på Älvgatan 58

Statoil på Brudtallsvägen 2

OKQ8 på Vasagatan 1
OKQ8 på Önavägen

Okänd f.d. mack på Kyrkogatan 33

OKQ8 på Yvradsvägen 2

F.d. Texaco på Köpmannagatan 1

Okänd f.d. mack på Fridhemsgatan 1

Preem på Skålmyrsvägen 35

St1 på Skålmyrsvägen 33

Tanka på Engelbrektsvägen 3


2 kommentarer:

  1. OKQ8 macken på Vasavägen räddade vår grillkväll eftersom grillen låg kvarglömd i Rossön!
    Många av de numera nedlagda mackarna kan man ju inte ens ana att det en gång i tiden gått att tanka där! Kul spaning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en himla tur att alla mackar inte har blivit automatstationer än!

      Radera