onsdag 13 september 2017

Nynäs i Valne

Det började med att jag och ett glatt gäng packade in oss i min Imperial och körde Great Lake Run den 2:a september.
Bilderna på bilen är från starten utanför Berners i Östersund och togs av Denny Blomström.
Tack så mycket för att jag får använda dom!

Foto: Denny Blomström



Foto: Denny Blomström
Great Lake Run är en tävling där man kör en tur på ett antal mil, med olika stationer utplacerade där man ska utföra olika uppgifter för att samla poäng.
En av dessa stationer låg vid Odins Åkeri i Valne, där jag först såg den gamla Shelltanken  med pump, City Diesel kändes som ett lite malplacerat namn i dessa trakter.



När jag gick en sväng uppåt skogen för att hitta en lämplig björk bakom en gammal barack så såg jag en Nynässkylt när jag vände mig om för att gå tillbaka!


När jag skulle till Östersund på verkstadträff så tog jag vägen om Valne för att se om det fanns nån på plats att fråga om skylten, det gjorde det inte men jag fick mobilnumret till ägaren av en man som höll på att reparera sin gräsklippare.
Jag ringde upp ägaren och vi bestämde att jag skulle höra av mig när jag var på väg hem igen, för han var ute på jobb just då.
När mötet i Östersund var klart så var klockan ganska mycket men jag tog en chansning och ringde upp igen, det var bara att kika förbi sa han.
Och vilket besök det blev!
Han visade väggarna på kontoret som var fyllda med foton på lastbilar och maskiner som funnits i verksamheten och mycket annat, och så några bilder på macken förstås!
Den var i drift från 40-talet fram till en bit in på 90-talet, oklart vem som levererade bränslet efter det att Nynäs försvann upp i Shell.
Under kriget så tillverkade dom egen gengasved och paketerade i stora säckar och sålde.
Fläktremsstället hänger i verkstaden med remmar passande bilar fram till ca. mitten på 50-talet.
Han visade runt mig i flera uthus och bodar med gamla grejer.
Nynäs emaljskylten ville han tyvärr inte sälja, men en mindre skylt fick jag köpa, för det visade sig finnas två där i baracken.
Själv hade han ingen aning om att dom ens fanns kvar, så hade inte jag hittat dom så vet man ju inte vad som hade hänt.
En keps och två smörjkort bjöd han på.

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar